Inverness, Skottland, vidare (Järnväg allmänt)

av Richard Loe @, söndag, oktober 08, 2017, 19:41 (10 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag semestrade där 1979, visste att det klassiska signalsystemet fanns kvar. Ställverksbesök,
på allt exaktare tidpunkt, beviljades. Jag fick följa en Inspector Mackie till Rose Street Box:
Därutöver fanns Loco Box och Millburn Junction: Som alla arbetade jämställda. De förenades i ett gemensamt dataställverk, vad jag minns 1984.

Jag fick skriva in mig i tamboken (the train register) som "nästa tåg" - viktigt var att
"SJ" kom med. Mackie höll stilen: "Anyone who enters a British signal box must sign the train
register". Han lämnade oss sedan för enskilt samspråk.

I Scottish Region bar konduktören (tbfh) tågstaven i st f lokpersonalen. Jag såg den mycket
vant överlämnad från ett lokalgodståg från aluminiumsmältverket Invergordon. Knr nog mest med
som växlare - England redan infört enmansgodståg.

Ja, man skriver på tågregistret ("train register" ) för att visa vem som befinner sig i ställverket vid vilken tid. En åtgärd som infördes efter några olyckor i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet där ställverkspersonalen distraherats av besökare. Gäller fortfarande, även för dataställverk och ATC-centraler.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum