Inverness, Skottland, vidare (II) (Järnväg allmänt)

av Richard Loe @, söndag, oktober 08, 2017, 19:54 (10 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tågstavssystemet var givetvis dyrt, p g a problemet med tidvis obevakade stationer. BR och Westinghouse tog därför fram RETB = Radio Electronic Token Block, med teknik enligt namnet.
Ämnet kan givetvis utredas på begäran.

SJ sneglade rätt allvarligt på systemet, i utredningen Baltsar (Efter almanacksdagen, som
vårdens Dagmar). Det brittiska "tågstavstänkandet" kunde kringgås med vissa fiffiga formuleringar.

BV sade dock nej, föredrog det inhemska Radioblocket.

Införandet av RETB hade inget att göra med kostnader. Problemet var ett oväder januari 1978 (tror jag) som blåste ner en stor del av telefon- och telegraflinjerna på banan från Inverness till Wick och Thurso. Det snabbaste sättet att återställa trafiken var att koppla ihop ställverken med radiolänkar. Därefter på var det bara ett litet steg att flytta in tågstavfunktionen i hytten på loken med hjälp av lite elektronik. RETB driftsattes i sin helhet 1984 i Skottland och därefter på ett antal mindre banor i England och Wales. Systemet ersätts just nu av ERTMS.

RETB systemet fungerar bra, men är olämplig för enkelspåriga banor med mycket trafik. Detta visade sig tydligt när man var tvungen att byta till vanliga automatiska block signaler med tillhörande elektronisk tågstav på banan mellan Ipswich och Lowestoft pga ökande trafik.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum