Manövervagnslösning tillsammans med ånglok i andra länder? (Järnväg allmänt)

av Arne, Tuesday, October 10, 2017, 20:41 (2387 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Ett utrikes inlägg till innan jag återvänder till Sverige.

---klipp---

[image]

---klipp---

Är detta manövervagnståg?
Jag trodde först det var elektriska motorvagnar men det är ju ingen strömskena vid dessa spår.


Ja, jag tror på manövervagnståg. På Ulfes första bild ser man ju tydligt att lyktorna på loket är försedda med röda glas, för slutsignal.

Spännande, det där med manövervagn i tåg med ånglok! Vad jag förstår "körde" föraren från manövervagnen med hjälp av någon form av "maskintelegraf" till eldaren som förstås var kvar på loket.

Att det har funnits en del franska ångtåg med den här manövervagnslösningen har jag läst om tidigare. Egentligen så är det speciellt förnuftigt att ha manövervagnar i samband med just ånglok eftersom ett 'felvänt' ånglok vid rundgångar inte vore särskilt praktiskt; man lär ju inte heller hinna vända loket på en vändskiva i sådana fall.

Men har det funnits sådana lösningar även hos andra europeiska grannländer till Frankrike? Man skulle ju kunna tänka sig att det funnits i t.ex. Benelux-området, Tyskland, Italien eller Schweiz. Men jag minns inte att jag läst något om detta. Kan det historiska forumets som vanligt eminenta tågexpertis, underavdelning ånglok och manövervagnar, bringa klarhet i den här frågan? :-)


Hela tråden: