Manövervagnslösning med ånglok i Tyskland och Frankrike (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving @, tisdag, oktober 10, 2017, 22:55 (65 dagar sedan) @ el_vikingo

Angående Västtyskland, tror jag mig i böckerna ha sett följande ånglok i Wendezugbetrieb.

Br 23, Br 65, Br 66, Br 74, Br 78

//HH

Lübeck - Büchen kanske var först i Tyskland med manövervagnsångtåg - de startade någon gång under 1930-talet, när banan fortfarande var i enskild ägo.

Om franska manövervagnståg med ånglok kan man läsa i en kort artikel i La vie du rail nummer 1588 år 1977, där nämns bl a att sådan körning (réversibilité vapeur) första gången användes av norra järnvägsbolaget 1912 för förortståg Paris - Saint-Denis. Senare nyttjades réversibilité vapeur även för förortstrafik vid bolagen PLM, Etat och Est. När föraren körde från manövervagnen kunde han alltid stänga regulatorn på loket, respektive medge att eldaren öppnade regulatorn. Detta skedde med en servomotor. I vissa tillämpningar hade föraren total kontroll på regulatorn och även körriktningen. Kommunikation mellan förare och eldare med högtalartelefon och ringledning (på loket var ringklockan dock ersatt av en tuta).


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum