Flemingsberg, Solgård, 1965 (3 bilder) (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Sunday, October 15, 2017, 10:11 (2379 dagar sedan) @ Alex

[img]https://s19.postimg.org/fjbdxv0oj/Solg_rds_verg18maj69_Web.jpg[/img]

Underbart härliga nostalgiska bilder. Jag tillbringade många timmar med att spana på tåg mellan Stuvsta och Tullinge från mitten av 60-talet till början av 70-talet. Så det här är mitt i prick. I slutet av det F-loks dragna snälltåget fanns det en liten övergång i Solgård som lämpade sig väl för att se tågen på nära håll utan större säkerhetsmarginaler (typ några meter). När kockorna klämtade visste man att det var tåg på gång och det såg i bästa fall ut så här!

Mvh/Alex

Javisst är det härligt och då särskilt bilden från Solgård! När den togs bodde jag fortfarande bakom bergknallen och minns när klockorna ringde och tågen kom. Särskilt sent på kvällen när man skulle somna kom långa godståg. Någon gång hände det dock att klockorna ringde och ringde utan att det kom något tåg. Efter en lång stund slutade de ringa och det hela kändes konstigt.

Bilden ovan visar linjen i motsatt riktning från övergången 18 maj 1969. Då bodde jag inte längre kvar i huset som låg innanför staketet till höger. Nu är allt förändrat här sedan länge med väg 226 och fyrspår.

Mvh Gunnar


Hela tråden: