Inverness - sent tillägg (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Monday, October 16, 2017, 06:45 (2381 dagar sedan) @ Richard Loe

Behövdes inget reservförfarande om tågstaven skadades.....Det som hände i ett sådant fall var att tåget fick stanna, och en särskild nyckel användas för att låsa upp tågstavsstativet för att kunna ta ut en ny tågstav. Därefter fick lokföraren den nya tågstaven och tåget kunde fortsätta. Händelsen skrevs in i tågregistret, och anmäldes också till banchefen.

Alltså en s k nödning. Som tydligen förbigått mig i angiven bok. Jag tittade ändå under
"Emergency working".


Nja, inte en nödning. Man var ju tvungen att ha någon metod för att kunna flytta tågstavar om för många fanns vid ena ändan av blocksträckan, så man tillämpade en särskild nyckel för att ta ut tågstavar för överflyttning. När så gjordes så gällde inte de uttagna tågstavarna som tågstavar för blocksträckan i fråga.

I båda fallen upphäver dock en manuell åtgärd tillfälligt en teknisk spärr.


Hela tråden: