Järnvägsfärjan Malmöhus (Järnväg allmänt)

av Thomas K Ohlsson, Monday, October 16, 2017, 09:45 (2381 dagar sedan) @ Johan Tengroth

Mellan 1945 och 1986 trafikerade järnvägsfärjan Malmöhus sträckan Malmö Köpenhamn. Fram till och med 1974 var den en ett fartyg med passagerartrafik bl.a. Överfördes sovvagnar tillhörande Italiaexpress ( just denna lägenhet upphörde dock redan 1973) de sista dryga decenniet överförde färjan bara godsvagnar. Färjeledens kapacitet får väl anse som begränsad då det bara fanns 2 spår och spårlängden totalt bara var knappt 150 m. Drar mig oxå tillminnes att jag i SJ frakthandbok läst att kapaciteten på.sträckan var 60 vagnar per dygn. Det är ffa 3 frågor som jag gärna skulle vilja be forumet att svara på. Dels hur många turer gjorde denna färja per dygn? https://ledarsidorna.se/2017/04/utan-papper-sans-papier/Var det dygnet runt trafik eller gick färjan bara under "kontorstid" ? Hur stor var besättningen? Vilka var de laster man fraktade? Har vagt för mig att huvudkunden var något livsmedelsföretag?

Jag har lite svårt att se vad den länkade "ledarsidan" har med frågeställningen att göra!

frågar sej
Thomas K Ohlsson


Hela tråden: