Järnvägsfärjan Malmöhus - frihamnen (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Monday, October 16, 2017, 18:08 (2382 dagar sedan) @ Lars Ågren

Under 50- och 60-talen gick Malmöhus i fyra ordinarie dubbelturer Malmö F - Köpenhamns frihamn, varifrån det gick persontåg (draget av en eller två Frichs motorvagnar) mellan varje färjetur och Köbenhavn Hovedbanegård.
Från Malmö gick färjan kl 6.25 (med sovvagnar Stockholm - Köpenhamn och Stockholm - Kontinentaldestinationer; Milano och Rom, vill jag minnas), kl 11.50, 15.50 och 19.45 med godsvagnar. Åter från Köpenhamns frihamn kl 8.55, 14.00, 17.55 och 21.55, vill jag minnas. Seglingstiden var 1 h 25 min. Man vände alltså i Malmö F och Köpenhamn F på som minst 25 minuter. I grafiska tidtabellen fanns två dubbla "extralägen" för segling på natten mellan de fasta dagturerna.
Som jag minns det, kunde man också ta några enstaka personbilar på tågdäck.
Då Malmöhus låg för varvsöversyn på Kockums där hon var byggd, seglade Konung Gustav V som ersättningsfärja.
Vid den tiden var tågfärjebefälhavaren Gustaf Pettersson chef ombord. Ställföreträdare och överstyrman hette Rahnboy (minns tyvärr inte förnamnet). De svenska tågfärjorna i Malmö och Trelleborg hörde till III distriktets (fram till 1964) tågfärjesektion, där miö (maskiningenjör) Arne Georén var chef.
Sven B


Hela tråden: