Tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967? – 'bogginollan' (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Tuesday, October 17, 2017, 02:04 (2376 dagar sedan) @ Arne

Men åter till inlägget ovanför mitt aktuella svar så undrar jag om det är fråga om något slags hyperkorrektion att man nu här i tråden skriver de tidigare litterorna som X0a5 respektive X0a8 istället för som det verkar vara vanligast idag Xoa5 och Xoa8? Dvs. att man på detta sätt vill poängtera att det är fråga om boggisiffran 0 i motorvagnslitterorna?!

Problemet är väl närmast av historiskt intresse eftersom vi inte normalt använder bogginollor numer! Men det blir onekligen lite förvirrande i onödan att skriva X0a5 eller X0a8 när man vant sig vid det tidigare 'felet' med att skriva ett litet o för den här bogginollan. ;-)

Det här med bogginollan kommer vi in på lite då och då.
Helmstein-Runberger beskriver det här rätt utförligt i sina bokverk (plus en massa annat om litterasystemet)
Ursprunget till nollan ska ha varit att när de första boggivagnarna kom hade de modernaste vagnarna ett grundlittera på 1 och mindre än 1 var ju 0 så de nya vagnarna fick littera som började på noll. 1902 tycks SJ ha gett direktiv om att bogginollan skulle skrivas med ett gement o men fortfarande betraktas som en nolla och uttalas som noll. Orsak kan ha varit att skilja bogginollan från efterföljande litterasiffror men det är spekulation.
Med det nya litterasystemet från 1970 försvinner bogginollan och boggi betraktas som normalt. Eventuella tvåaxliga vagnar får i stället ett V i litterat som exempelvis resgodsvagnar FV1, FV2 och flera


Hela tråden: