14 ställverk på 17km i Wales (Järnväg allmänt)

av MaxJüdel, Tuesday, October 17, 2017, 18:04 (2382 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hej!

Pratar ni inte lite förbi varandra nu? Richard talar om en dubbelspårssträcka där man tillämpar systemet AB (Absolute Block) och Kjell talar om enkelspårssträckor där man tillämpar token/tablet working.

På en AB-sträcka med dubbelspår är det enkelt att "switcha" ut en station, genom att manövrera en blockkontakt sätts blocken på ömse sidor om den Signal Box som skall "switchas" ut i förbindelse med varandra och så kan man fortsätta Signal Box efter Signal Box.

Det påminner lite om det svenska systemet för att låta tamtelefonen gå vidare till nästa bevakade station. Vid de flesta tklbord på stationer som kunde göras obevakade i Sverige satt en omkopplingslåda där stationens tamtelefon kunde göras om att styra ett anrop/samtal på Tamtelefon Upp/Ned till nästa bevakade station istället. Bredvid den knappen satt också en omkopplare från stationen till stationsmästarens tjänstetelefon i bostaden (oftast ovanpå expeditionen- övre våningen i stationshuset) men det är en annan historia.

På en sträcka med token/tablet går det inte att switcha ut mer än en Signal Box mellan två bevakade Signal Boxar. De Signal Boxar som finns på ömse sidor om den Signal Box som kan "switchas" ut måste naturligtvis ha två uppsättningar av token/tablets i respektive riktning, en för kort sektion (short section) och en för lång sektion (long section). Om den Signal Box som ständigt ska vara bevakad även har en Signal Box åt andra riktningen som kan "switchas" ut, så innebär det att det totalt finns fyra token/tablet maskiner i den Signal Boxen.

Så är det t.ex i Highley på Severn Valley Railway (Kidderminster - Bridgnorth linjen i Worcestershire/Shropshire) - där Hampton Loade och Arley kan "switchas" ut och därför har Highley fyra maskiner (short section mot Hampton Loade och Arley samt long section mot Bridgnorth och Bewdley North).


Hela tråden: