Järnvägstid (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Tuesday, October 17, 2017, 19:01 (2377 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Hej,
Jag har några frågor angående järnvägshistorik om järvägstid.
Det här har jag hittat på nätet:
"Det var när järnvägen började byggas ut i mitten av 1800-talet som behovet av en gemensam tid blev akut. Tidtabellerna var lika krångliga att förstå som att läsa Bibeln på hebreiska. Lokförarna kunde inte hålla tiderna då deras egen klocka inte stämde med den lokala tiden. Då införde Statens Järnvägar en egen järnvägstid, vilket inte gjorde saken lättare, och satte en extra minutvisare på stationsklockorna. Den ena visade den lokala tiden och den andra järnvägstid."
Mina frågor är
-> infördes järnvägstiden också på Bergslagsbanan ?
Eftersom att den var privatägd då, tror jag, och inte en del av SJ, så undrar jag om det löste tidsproblemet på samma sätt och om isåfall var det Göteborgstid som gällde där också? jag undrar också vilket år det var som järnvägstid infördes där?
Jag frågade på järnvägsmuseum men dom kunde inte svara helt säkert att Järnvägstid infördes också på Bergslagsbanan, är det någon som kan svara på den?


Bergslagsbanan öppnades i etapper från 1875 till 1879 och enhetstiden lagstiftades 1879. Senast då måste man alltså ha infört enhetstiden eftersom den då blev allenarådande i hela landet, både inom järnvägsväsendet och i samhället i stort.

Jag vet inte exakt hur man gjorde på BJ de första tre åren, men OM man haft en egen tid (t ex Göteborgstid) så har det hur som helst dels varit under en mycket begränsad period, dels varit innan hela banan blev sammanbyggd eftersom banan vid normaltidens allmänna införande (1 januari 1879) fortfarande bestod av en del Göteborg - Öxnered och en del Kil - Falun.

Det som talar för att man skulle ha använt Göteborgstid är att banan i hög grad finansierades därifrån. Mot det skulle möjligen tala att den först öppnade bandelen faktiskt var Falun - Ludvika, d v s i andra änden (fast även i denna ände hann man alltså bara köra i tre år - 31 december 1875 till 31 december 1878 - innan normaltiden infördes).

Teoretiskt KAN man naturligtvis ha temporärt kört olika delsträckor enligt olika lokaltider den allra första tiden, men det känns spontant rätt osannolikt.

Men hur det än var måste sådana arrangemang, om de alls förekom, ha varit kortlivade eftersom standardtid i hela landet alltså hann införas innan banan invigdes i sin helhet.

(Ledsen att jag inte kan bjuda på mer än hyfsat välgrundade spekulationer.)

Inget sägs om använd tidsberäkning i BJ kapitel i Järnvägsföreningens skrift men man nog gott anta att åtminstone för tåg utgående från Göteborg så användes Göteborgstid. SJ använde denna tid för tåg från Göteborg så det fanns ju ingen aledning för BJ att ha något annat, och allt detta då intill att normaltid infördes för hela Sverige


Hela tråden: