Tidangivelse på Järnväg: Normaltid (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Tuesday, October 17, 2017, 19:16 (2381 dagar sedan)

Ämnet inspirerade lite. När de första järnvägarna kom levde vi fortfarande med lokaltid allt efter meridian. Det skilde 49 minuter mellan Göteborgstid och Haparanda . Allt med liten betydelse för vanligt folk.
Med järnvägen och dess behov av exakta tidangivelser blev det annorlunda.
För de först öppnade SJ sträckorna användes Stockholmstid för det som utgick därifrån och Göteborgstid för det som utgick från Göteborg och även Malmö.
När Västra stambanan öppnades 1862 infördes Göteborgstid för hela Vsb, en fördel ansågs att med den tiden kunde man inte missa tåg av misstag bara komma för tidigt.
När Södra anslöt i Falköping 1864 fick även den Göteborgstid i sin helhet och med det hela SJ. Lokala anslag kunde finnas med tabeller som jämförde lokal tid med järnvägstid och jag tror att någonstans fanns också klockor som angav flera tider.
Man insåg att arrangemanget var mycket opraktiskt och värre blev det vartefter järnvägsnätet byggdes ut så från många håll kom förslag om en gemensam tid. Järnvägen själv vågade inte komma med förslag i ärendet eftersom man trodde att det inte skulle gå att genomföra med det diskuterades grundligt i Riksdagen och det fanns förslag om att Stockholmstid skulle vara normerande. Men till sist enades man om att en tid ungefär vid Örebro meridian vore bäst och detta genomfördes också från 1/1 1879 när alla klockor fick ställas om. Efter en liten justering med 14 sekunder 1899 har vi haft svensk normaltid och det är alltså järnvägens förtjänst.


Hela tråden: