14 ställverk på 17km i Wales (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Tuesday, October 17, 2017, 20:18 (2381 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Flyttar upp detta i en egen tråd!

Tack för redogörelsen! Flera orter är svåra att hitta även i en detaljerad järnvägsatlas (Pre-grouping Atlas, läget före banfusionerna 1923).

.... Ruabon Middle låg ungefär halvvägs. Samtliga ställverk kopplades in och ut var för sig enligt normal brittisk praxis.

Vad blockutrustning hade detta ställverk? Om övervakningssträckorna fritt skulle kunna varieras åt båda håll. Tågstavarna var ju knutna till ett bestämt linjeavsnitt och märkta
med dess namn. Samverkade också med en bestämd motpartsapparat.

Vanlig blockutrustning. Detta är vad som är så fiffigt med lösningen. Det en "[i]block switch[/i]" gör är att koppla om telegrafen så att de två (inkopplade) ställverk var sida om ditt ställverk kommer i direktkontakt med varandra samtidigt som ditt eget ställverk kopplas ur telegrafen.

Om ditt ställverk ligger på en enkelspårig bana med "[i]electric token block[/i]" så kopplar switchen även ur dina två tågstavsstativ och kopplar in två andra stativ i de angränsande ställverken. Det gör att du tvingas använda en annan uppsättning tågstavar med egna stativ för den längre enkelspåriga block sträckan ("[i]long block[/i]" ). Så på en enkelspårig bana där ett mellanliggande ställverk kan kopplas ur så finns det i de två angränsande ställverken två tågstavsstativ för trafik i den givna riktningen: en för "[i]short block[/i]", en för "[i]long block[/i]", och dom går inte att använda samtidigt.

I båda fallen så kan du inte koppla ur ditt ställverk om dina blockinstrument (och tågstavsstativ) visar att det finns ett tåg på något av dina blocksträckor.

Om vi nu återvänder till exemplet med den dubbelspåriga banan mellan Chester och Shrewsbury, så innebär användning av "[i]block switch[/i]" att när Ruabon South var urkopplad så gick ingen trafik på banan till Llangollen (du kunde inte ställa in tågvägen till den banan då ställverket var obemannat). I fallen med Ruabon North och Rhos Junction gick ingen trafik på de två bibanorna när ställverken var urkopplade, dels då det inte gick att ställa in tågvägen och dels då det inte gick att få ut en tågstav för dom enkelspåriga bibanorna. Innebörden var att ställverkens öppettider anpassades till tågtrafiken på respektive bibana, vilket mest tydligt visas av öppettiderna för ställverket vid Rhos Junction.


Hela tråden: