14 ställverk på 17km i Wales.Auto kontra manuellt linjeblock (Järnväg allmänt)

av Leif B, Wednesday, October 18, 2017, 15:13 (2380 dagar sedan) @ Kjell Aghult

På en AB-sträcka med dubbelspår är det enkelt att "switcha" ut en station, genom att manövrera en blockkontakt sätts blocken på ömse sidor om den Signal Box som skall "switchas" ut i förbindelse med varandra och så kan man fortsätta Signal Box efter Signal Box.

Välkänt också i Sverige. Före fjb kördes Katrineholm-Hallsberg mesta trafikveckan utan
bevakad mellanstation. 65 km, 5 "genomkopplade" platser. Ofta var dock en à två
tillfälligt bevakade dagtid M-F för enkelspårsdrift/banarbete. Mer än EN sådan åt gången
brukade dock ej tillåtas av punktlighetsskäl.
.....

Nu missade du nog en detalj, Katrineholm - Hallsberg hade automatiskt linjeblock, d v s ett antal automatiska blockposter så att man kunde köra flera tåg efter varandra på dessa 65 km.

Det som beskrivs i trådstarten är det traditionella brittiska blocksignalsystemet där alla blockposter var bemannade, alltså [b]även[/b] alla mellanblock. Om man "switchade" ut en signalbox, låt oss kalla den blockpost B, så fick inte station A skicka de något tåg förrän box C tagit emot tåget och tågklareraren ("signal man" ) anmält "tåg in" via telegrafen.


Hela tråden: