14 ställverk på 17km i Wales.Auto kontra manuellt linjeblock (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Wednesday, October 18, 2017, 19:54 (2354 dagar sedan) @ Leif B

På en AB-sträcka med dubbelspår är det enkelt att "switcha" ut en station, genom att manövrera en blockkontakt sätts blocken på ömse sidor om den Signal Box som skall "switchas" ut i förbindelse med varandra och så kan man fortsätta Signal Box efter Signal Box.

Välkänt också i Sverige. Före fjb kördes Katrineholm-Hallsberg mesta trafikveckan utan
bevakad mellanstation. 65 km, 5 "genomkopplade" platser. Ofta var dock en à två
tillfälligt bevakade dagtid M-F för enkelspårsdrift/banarbete. Mer än EN sådan åt gången
brukade dock ej tillåtas av punktlighetsskäl.
.....


Nu missade du nog en detalj, Katrineholm - Hallsberg hade automatiskt linjeblock, d v s ett antal automatiska blockposter så att man kunde köra flera tåg efter varandra på dessa 65 km.

Det som beskrivs i trådstarten är det traditionella brittiska blocksignalsystemet där alla blockposter var bemannade, alltså [b]även[/b] alla mellanblock. Om man "switchade" ut en signalbox, låt oss kalla den blockpost B, så fick inte station A skicka de något tåg förrän box C tagit emot tåget och tågklareraren ("signal man" ) anmält "tåg in" via telegrafen.

Att koppla ur ett ställverk förändrar inte behovet av att anmäla tåg mellan blockposter. Tåganmälan görs på samma sätt som vanligt, enda skillnaden är att blocksektionen blir längre och trafikkapaciteten på banan går ner.


Hela tråden: