Tidangivelse på Järnväg: Normaltid (Järnväg allmänt)

av Bjorn Markland, Wednesday, October 18, 2017, 21:40 (2381 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Att järnvägen fick en enhetlig tid ställde ju krav på att samordna alla stationernas klockor. I rättegångshandlingarna från målet om Sandsjöolyckan den 23 december 1864 är en av frågorna huruvida stationsuret i Sandsjö visade rätt tid. Härom förmäler konduktören Fredrik Ludvig Brandt på fråga av notarien Staaff, "att de särskilde stationernas klockor någon gång bruka gå olika sins emellan, dervid tiden emellan dem skiljt på två eller tre ja till och med fyra minuter". Baningenjören Rosentvist (så stavad i protokollet) upplyser då "att hvarje morgon allmän signal gifves utefter hela linien, hvarefter samtlige klockorne, åtminstone inom samma distrikt, ställas lika, så att vid stationerne till och med Sandsjö uren ställas efter Malmö tid, hvaremot Nässjö liggande i andra trafikdistriktet, emellanåt får tid från Göteborg eller Falköping; och förmäler [stationsinspektoren] Bergström, att ifrågavarande morgon Nässjö stationsur varit stäldt efter tid, som redan erhållits från Göteborg, att vanligen längre fram på dagen tiden regleras de olika distrikten emellan, att Göteborgs tid och Malmö tid ofta skilja på till och med tre minuter ...".

Jag har också för mig att jag någonstans i samma protokoll har läst att ett vittne försäkrat att han inte kunnat se fel på stationsuret, eftersom detta haft endast en minutvisare. Jag har dock inte hittat den passagen. Det skulle vara intressant att veta hur ett stationsur med en minutvisare för järnvägstid och en för astronomisk tid var utförd. Kanske var visarna målade i olika kulörer.


Hela tråden: