Göteborgs Hamnbana, tåganmälan med ringklockor (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, October 22, 2017, 18:19 (2377 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

1867 var det nog frågan om primärbatterier (torrbatterier). Det är högst tveksamt om det fanns användbara ackumulatorbatterier på den tiden.

ja, det var nog primärelement. Ringsignalering fanns på en hel del platser och i SJ:s femtioårsskrift 1906 nämns att de flesta ringverken var galvaniska, men det fanns även induktionsringverk, där alltså strömmen alstrades med en vevdriven induktor. Anläggningen på hamnbanan i Göteborg var lite ovanlig eftersom ringverken användes för att reglera växlingsrörelserna mellan de olika platserna på banan. Annars användes klockorna oftast för kommunikation mellan tågexp och signalkurar vid infarterna, eller rörliga broar. En användning liknande den i Göteborg kom dock på sammanbindningsbanan i Stockholm 1871


Hela tråden: