Göteborgs Hamnbana 1867 - klocksignaler och vit flagga (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, October 22, 2017, 23:10 (2376 dagar sedan) @ NOR

Det tycks ha funnits ringklockor bara vid Göteborg (alltså nuvarande Göteborg C), Lilla Bommen och Stora Bommen. Men Jernvågen hade ändå en egen signal, fyra dubbla slag, "hvilken signal dock icke besvaras af Vågen". Inte heller kunde man ge signal från Jernvågen när tåg skulle återvända därifrån. Det kan förstås tänkas att Vågen hade en klocka, men ingen anordning för att själv ge signaler. Detta är dock föga sannolikt - antagligen gick ringledningen endast Göteborg - Stora Bommen. Så varför skulle man då ge "Jernvågens signal" när man ville sända tåg dit? Kanske för att orientera övriga platser längs banan om hur långt tåget framskridit på sin väg?

Det nämns inget om att signal för tåg på väg mot Göteborg respektive mot Vågen gavs på olika ringklockor med olika klang, utan troligen betydde t ex två dubbla slag (Lilla Bommens signal) att antingen Göteborg eller Stora Bommen ville sända ett tåg till Lilla Bommen. Men det var antagligen sällan flera tåg i rörelse på banan, och därmed inga problem att hålla reda på trafikriktningen.

En intressant sak är också att det vid kolboden (alltså ungefär där hamnbanan började nära lokstallarna, (ritning 1858)) fanns en "fast signal". Antagligen en skivsignal, alternativt semafor, för att reglera utfarten mot hamnbanan. Utfartssignaler var annars okända vid denna tid, förutom om det fanns en svängbro strax bortom stationen.

Slutligen kan noteras att den man som skulle gå 50 fot före loket skulle ha en utvecklad vit flagga synlig både för allmänheten och från loket. Att flaggan var vit motiverades väl med att den tjänade som "allt väl"-signal till lokpersonalen. Den röda flaggan, som också skulle medföras, användes förstås om tåget behövde stoppas. I modern tid använde man på hamnbanan däremot bara röda flaggor för att varna och stoppa annan trafik.


Hela tråden: