Göteborgs Hamnbana 1867 (m4B) (Signaler/säkerhet)

av Thomas K Ohlsson, Monday, October 23, 2017, 17:42 (2369 dagar sedan) @ Harald

Är det inte märkligt att det mest restriktiva signalbeskedet ("tåget skall stadna") ges med 5 dubbelslag, medan "klarsignal" ges med färre dubbelslag? Ett stoppbesked (5 dubbelslag) som av någon anledning avbryts kan då tolkas som "kör"...

/TKO


Men det är ju i Göteborg där allt är lite konstigt, vet du. Det var likadant på spårvagnarna, ett slag = klart, två slag = stanna vid nästa hållplats. Fast det kastade Ringlinien om när de började köra med de gamla vagnarna.

Men allvarligt talat, så tycks man inte ha tänkt så mycket på sådant i början. Även semaforerna var ju konstruerade så att om linan gick av så ramlade de ner i körställning.

Det tog ett tag innan "felsäkert" blev en viktig konstruktionsprincip...


Hela tråden: