Spårbunden trafik (Historiskt material)

av ak44, Sunday, October 29, 2017, 20:22 (2370 dagar sedan)

Jag kom av en händelse att titta på ett YouTubeklipp av Disneyfilmen Snövit och de sju dvärgarna. (Kanske för musikens skull?)
Hursomhelst, det här klippet visar dvärgarnas "arbetsmiljö" i gruvan. Dom har en gruvjärnväg (av trä), men där hjulen går på utsidan av en upphöjd och styrande räls, också den av trä.
https://www.youtube.com/watch?v=7f5xzRMY3Uk

Nu hör det till saken att jag har för flera år sedan läst att redan i äldre tider, 15 - 1600-talet har man haft spårtrafik i gruvor i Europa. Men det var flata stenar med en uthuggen ränna som hjulen rullade i och på så vis gav ett fast underlag för gruvvagnarna och samtidigt styrde vagnarna.

Kan det vara så att man har haft ambitionen att försöka vara lite historiskt korrekt i bildmaterialet?

Filmen är ju känd för lite annat i exakthet när t.ex Snövit dansar med dvärgarna. En professionell dansös, hennes namn är känt, men jag har det inte här just nu, fick dansa medan man filmade. Man ritade sedan av hur hon rörde sig, hur hennes kläder svajade och "fladdrade" i dansen. Kolla på detta. Det är mycket skickligt gjort. Det är dock ett annat klipp ur filmen. Finns också på YouTube.

Sagan i sig själv är från Europa och anses vara från medeltiden. Men nedtecknad av bröderna Grimm. Och vill vi vara lite nationalstolta, så var den Svenske konstnären Gustaf Tenggren en av huvudtecknarna av filmen. Och lite till, Walt Disney var inspirerad av John Bauer och hans konst, läste jag senast i dag när jag googlade vidare från ett inlägg här om Nora, NBVJ, där man hade filmat något om en kommande film om just John Bauer.

Men åter till frågan, kan det ha funnits träräls där hjulen gick på utsidan av rälsen?

Ett PS: Dansösen hette Marge Champion.


Hela tråden: