Tomteboda - urspåring olycksåret 1956 (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, October 29, 2017, 23:13 (2342 dagar sedan)

Vid röjning i Svenska Järnvägsklubbens lokal hittade jag ett par bilder från den 6 februari 1956 (fotograf okänd):

[image]

SJ jubileumsår 1956 blev ju dessvärre ett år med många järnvägsolyckor. Vid detta tillfälle dock utan personskador. Av artiklar i DN den 5 och 6 februari framgår att det var ett godståg från Ånge som natten mot söndag spårade ur vid norra infarten till rangerbangården. Tågvägsklargörare Hult hade lagt infartstågvägen och satt i sin kur, men gick ut när tåget kom. Loket och de första vagnarna passerade normalt, sedan tycks en växel ha slagit om, och åtta vagnar spårade ur. Tågvägsklargörarkuren blev obrukbar, och en kontaktledningsbrygga skadades. Spåret revs upp.

[image]

Hjälplok och katastrofvagnar var snabbt på plats, liksom räddningstjänsten, som dock dessbättre genast kunde återvända. Några av de urspårade vagnarna var lastade med ammoniak, som rann ut och spred en "fruktansvärd stank" över bangården.

På söndagsmorgonen stod väntande godståg uppställda på olika stationer ända från Uppsala i norr och mellan Gnesta och Älvsjö i söder. Antagligen var hela bangården strömlös så att det inte heller söderifrån var möjligt att komma in. Detta drabbade "inte minst exportgodstrafiken". Efter viss uppröjning kunde man dock börja trafikera med ånglok. Eftersom reparation av kontaktledningen måste ske samtidigt som de ångloksdragna tågen rullade skulle arbetet ta några dagar.

Den 6 februari rapporterade DN att urspåringen troligen berodde på att en lagergaffel brustit och "skjutit upp" växeln.


Hela tråden: