Om rullager och översyn/revision - med mera (Fordon: allmänt)

av Kurt Möller, Sunday, February 10, 2008, 18:48 (5913 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Ja jisses, vad SJ m fl hade sparat pengar på liknande förutseenden...

Men OK, en del dvst-verkare o andra var inte dummare än att dom bytte pryttlar ibland på loken, lite i förtid... E N stor fördel med det centraliserade uh-tänkandet var ju att dom alltid kunde skicka in en sliten kompressor "med lite oljeläckage" till Örebro och få ut en nyreviderad i stället...!! UTAN vidhängande lok. Bara dom hade en extra att byta med! "Förpassning", kallades det - med rutiner i enlighet med särskild blankett, som förrådsmästarna använde...

I tåg-USA fanns ALLA varianter på "maintenance strategies"... Paradexemplet på vettlös sådan, alla kategorier, var väl den stora Midwest-banan Chicago & Northwestern, med jättetrafik och goda inkomster, som reviderade sina ånglok på REN tidsbasis. Ingenting annat. Då dom fick en ny maskinchef nån gång på tidiga 50-talet upptäckte karln att han kunde ställa av ca 50 st Pacificlok helt, bara genom att ge order om det...


Hela tråden: