Växel 143 (Järnväg allmänt)

av John T, Saturday, November 04, 2017, 15:56 (2337 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tackar! Depån låg ju långt från närmaste flygfält. Undrar hur man tänkte?


Kanske att det skulle finnas bränsle tillgängligt även om de reguljära flygfälten blev förstörda?

Andra (troliga) oljedepåer med intetsägande namn längs järnväg var väl linje/lastplatserna växel 101, växel 102 och växel 143?


Växel 101 lär, långt efteråt, ha lett till en depå för ett markförband: Krigstida infanteribrigad (IB) 2, "Värmlandsbrigaden": Moderförband I 2 Karlstad, nu med eget museum. Brigader (Regementen på fältfot) hade en reguljär artilleridel, här förstås från A 9, Kristinehamn.

Växel 102 (oljelager) låg rätt nära, mellan Väse och Skattkärr. Omdöpt efter ca 20 år till BOBERG, efter väl någon nära fastighet. Nya myndigheten Järnvägsinspektionen (1988) krävde så ortsnamn på det mesta (Kan givetvis utredas ytterligare).

Namnen växel 143 (Västmanland) och 188 (Värmland) tagits från km-talen. Huvudmän okända.

Växel 143 handlar mycket sannolikt om det nu avvecklade oljelager som benämndes Sala, men som nu i förseglat skick finns ca 5 km från Broddbo.

Under saneringen i samband med avvecklingen inträffade en tragisk olycka, ett blixtnedslag orsakade en explosion vilken tyvärr orsakade dödsoffer. Om jag minns rätt så var det några ur personalen som arbetade med avvecklingen som tog skydd från åskvädret i öppningen till bergrummet, varpå blixten utlöste explosionen.

Sveriges Geologiska Undersökning var ansvarig myndighet för avvecklingen av ett 30-tal oljelager. Åtminstone tidigare fanns relativt detaljerad information på deras webbplats.


Hela tråden: