Vad var Himlestegen till för? Snarare ... (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 05, 2017, 21:27 (2335 dagar sedan) @ John T

I sådana fall snarare för att ge "avgång". Kan ju vara lite svårt annars med den kurvan.
Jim


Inte osannolikt. På Ekeving.se finns en ritning från 50-talet med ett nytt ställverk. Då är A-signaler införda för respektive riktning, ett modernare sätt att lösa problematiken.

Ja, mycket troligt att stegen var till för att tågklarerarens signal "avgång" skulle synas trots kurvan. Det var väl därför stegen benämndes "signalbrygga" (dock en lite vilseledande term tycker jag). Möjligen kan ett syfte också ha varit att tkl skulle kunna kontrollera att ett tåg som kommit in stod hinderfritt (alltså sista vagnen inte för nära den tågvägsskiljande växeln) så att han kunde släppa fram ett mötande tåg. Fram till 1950-talet hade många linjestationer inte spårledningar som kunde användas för att avgöra om ett långt godståg som kommit in stod hinderfritt. En del olyckor inträffade, och SJ satte igång ett program för att i dessa växlar bygga spårledningar som var tillräckligt långa. Samtidigt kunde dessa spårledningar förstås användas för växelspärrning, alltså hindra centralomläggning av växeln från ställverket när det fanns ett fordon i växeln.


Hela tråden: