Tp-lok vid Uppsala Ö, 1964, bild. (Fordon: lok)

av Anders Jansson, Sunday, November 05, 2017, 22:04 (2335 dagar sedan) @ John T

SJ hade stora och återkommande problem med Tp-lokens kylare. Huvudsakligen på grund av olika former av vibrationsskador. På 50-talet byttes kylarelementen på tillverkarens bekostnad. 1960 bestämdes att 10 av loken skulle förses med nya kylsystem och sådana beställdes från Behr. Ombyggnaden skulle genomföras snarast möjligt på grund av rådande skadefrekvens. Första lok att byggas om var Tp 3515.


Dieselloken littera T43 har ett mycket snarlikt Behr-system. Här valdes ju lösningen främst för att fläkt och jalusi sitter riktat uppåt på B-huven. T43-loken levererades ju bara några år in på 1960-talet, så man kan väl ana ett visst samband med den på Tp-loken införda Behr-utrustningen.

Det kan nämnas att även de ursprungliga bristfälliga kylarna kom från Behr.


Hela tråden: