GHJ: KlRJ:s sommarvagn räddad (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson II, Monday, November 06, 2017, 22:59 (2361 dagar sedan) @ Granis

Jag föreställer mig att korgen inte har [b]något[/b] med tiden som sommarvagn att göra, utan är tillkommen efteråt (som G-vagn)? Annars kan det ju vara praktiskt när man vill återställa sommarvagnar, att korgarna är desamma så man "bara" behöver bygga om/ "öppna upp" dessa. Om nu virket i dom fortfarande duger. Och det är väl sällan fallet, i varje fall inte när de påträffas som korgar/ skjul ute i buskarna nuförtiden.

/ L G

Det stämmer! Vid ombyggnaden till G-vagn har L-balkarna från I-vagnens väggar ersatts med U-balkar. Om något av träet från I-vagnen använts ska inte helt uteslutas, det finns nämligen delar där korgens väggar har vagnsbult upp till en höjd som motsvarar en betvagn, ovanför tar T-bulten vid... Fast rimligtvis borde det kanske vara tvärtom. Öppet för tolkningar alltså! Så en ombyggnad tillbaka till litt IC (eller GC) kräver en del överväganden. Hur mycket skulle man bygga tillbaka G-vagnen till I-vagn om den ändå ska vara sommarvagn? Hur såg I-vagnens sommarvagnskorg egentligen ut? Det finns en grynig bild som visar att IC 329 hade påstigning mitt på långsidan. Gaveldörrar? Ingen aning! Men: Vad är det vi vill åstadkomma? En KlRJ-märkt sommarvagn eller en trovärdig renovering till IC 329? Men oavsett vad så måste det allra mesta trävirket i korgen bytas.

Ante


Hela tråden: