GHJ: KlRJ:s sommarvagn räddad Foto här. (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson II, Tuesday, November 07, 2017, 00:01 (2361 dagar sedan) @ Krister P

Undrar om det finns fler vagnar som väntar på att bli upptäckta....?

Faktum är att GHJ känner till ett antal korgar redan nu och det har dykt upp ett par stycken de senaste åren, bland annat Sydvästra Gotlands ena F-vagn och nämnda KlRJ G 313. Båda finns idag hos GHJ. Personvagnarna har vi hyfsad koll på och det finns ett fåtal möjliga objekt kvar, det rör sig då om vagnar slopade före 1952. Bland annat ytterligare en lanterninvagn från KlRJ och en 1878-C från GJ som det saknas skrotningsuppgifter på. De äldre vagnarna som SJ slopade tidigt såldes i flera fall som sommarstugor och dessa har till stor del räddats av GHJ. 1960 beslöt SJ att inga vagnar skulle säljas och därför slogs alla kvarvarande personvagnar sönder med grävmaskin utom GJ Co 8 som gick i rivningståget och sedan ställdes upp i Roma.

Skrotningen av godsvagnarna gick tydligen trögt, nästan alla öppna vagnar skrotades fram till 1964, några lär ha blivit broar på södra Gotland. En har hittats men det var inte lönt att ta hand om. F-, G- och H-vagnarna, däremot verkar delvis ha blivit stående och 1963 fanns många vagnar kvar. Visby stationsområde måste ha varit fullt av vagnar. Vid denna tid verkar SJ lokalt ha struntat i sitt eget beslut från 1960, plötsligt såldes mängder av vagnar till privatpersoner. Jag gjorde en genomgång för några år sedan och det framkom att det finns ett femtontal kända korgar kvar. Ett antal är konstaterat skrotade, sen finns i a f ett tiotal korgar vars öde är okänt. Det skulle kunna vara så att omkring 50% av Gotlands täckta godsvagnar faktiskt finns kvar... Det finns kända bevarade vagnar av nästan alla typer och från nästan alla serier, från 1878 till sista EJ-bygget år 1945 och många har tagits omhand de senaste åren. Men, som sagt, det finns ännu ett antal möjliga objekt.

Långt svar på kort fråga.

Ante


Hela tråden: