Träffade sista stinsen i Söderköping (Järnvägspersonal)

av Kjell Aghult, Tuesday, November 07, 2017, 16:29 (2334 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vart Träffas gammla järnvägare, förståss på sjuksalen, vi var TRE järnvägare på samma sal
nu i helgen, undertecknad från Roslagsbanan, stinsen från Söderkping, samt en lokförare från Norrköping Östra, två lokförare på samma sal. Verkligen kul, alla tre smalspårare,
Stinsen hade vinkat av det sista tåget från Söderköping 1966.

Sdk tillhörde från 1964 års omorganisation Norrköping C trafikområde, där alltså stins satt. Redan i 1951 års personalstat betecknas Sdk som "mästarstation", tiden med egen stins låg långt tillbaka. I 1964 års organisation förkom dock än platsansvariga: Expeditionsställeföreståndare (Xstf). De försvann vid nästa omorganisation, 1972. Därefter
lydde varje man på en ytterstation direkt under "staben" på huvudstationen.

Sdk kunde inte trafikeras obevakad, då tkl passade en lång rad vägskydd. Huvudljussignaler fanns redan på TÖJ-tiden. 1960 infördes tå tågvägsskiljande signalgivning (motorväxlar?)

Ny busstation ersatte gamla järnvägsstationen 1974.


Hela tråden: