Träffade sista stinsen i Söderköping (Järnvägspersonal)

av Kjell Aghult, Wednesday, November 08, 2017, 07:37 (2358 dagar sedan) @ S-O Johansson

Sista gruppen med åkande personal bör ha bestått av 3-4 motorvagnsförare som betjänade Y-tågen och det kvarvarande lokalgodståget. Det senare har jag för mig bara gick Måndag, Onsdag o Fredag.

I 1966 års tdt gick det än M-F. men kan givetvis ha varit inställt på tillfällig order
En av godstransportledarens många uppgifter var att följa upp tåganvändningen: Före datatiden läsa vagnslistor.
.......

Kjell Aghult kanske vet mer?

Sammanfattningsvis följande: Vintern 1957-58 hade Finspång sex fasta motvf och två vikarier.
Norrköping Ö 20 + 8. Antalet minskade med Arkösundslinjens nedläggning 1960 och överflyttningen
av Söderköpingstågen till SJ Buss 1961. Slutsiffror vintern 1961-62 var fem fasta turer i Fg
och tolv vid Nrö.

Viss övertalighet vid Nrö tycks ha klarats inom staden (Normalspåret): Bl a gavs motvf vissa biträdesturer nattetid. Detta för att minska den myckna nattiden för lokb.

Av Finspångs motvf flyttades fyra till Rimbo, en till Köping (Z4tu), en till Linköping, en till Nässjö och en till Malmö. Dit tycks även ha kommit några förare från Nrö. Av Rimboförarna
övergick två till RB medan två valde kompletteringsutbildning till lokf i Hagalund.


Hela tråden: