Träffade sista stinsen i Söderköping (Järnvägspersonal)

av Granis, Wednesday, November 08, 2017, 09:36 (2353 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Borde inte flera av dom kunnat tjänstgöra i den utökade normalspårstrafiken när denna gick ända till Västervik, d v s behålla sin stationering? Dessutom pågick ju trafiken på Vikbolandsbanan till Valdemarsvik i ytterligare två år, men jag kan tänka mig att denna redan hade tillräckligt med personal för den korta tid som fanns kvar. Och då lär väl Norrköping blivit ny stationeringsort i så fall.

Till Roslagen kom dock inte många (några alls?) då. 1962 -när persontrafiken på fd NÖJ lades ned- var dock läget annorlunda. Då kom flera förare från Östergötland till "39:e driftsektionen", samtidigt som YBo-rälsbussarna "på allvar" började flyttas över till Roslagen. Och det finns ju ett samband däremellan.

Östgötaförarna lär ha gjort intryck genom sin prydliga uniformering, med vit skjorta och slips. Gamla SRJ-förare hade däremot en mer "arbetsklädd" uniformering, men så var ju flera (alla?) av dom också lokförare (åtminstone på de norra "oelektrifierade" linjerna). Respekt fick de också genom att behålla sitt prydliga yttre trots att de åtminstone i början lär ha bott i tält kring (på?) Stockholm Östra!

/ L G :-)


Hela tråden: