Norr om Kallhäll 1964, bild (Bana)

av Sven Bårström, Friday, November 10, 2017, 15:37 (2352 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Den nuvarande dubbelspåriga sträckningen av banan Kallhäll - Kungsängen togs i bruk i etapper först under under 2000 och 2001. Det gamla enkelspåret via Stäket (vars sydända man ser på bilden) användes fram till dess.
Bilden är nog tagen ungefär då dubbelspåret var klart mellan Spånga och Kallhäll, taget i bruk etappvis mellan 1962(?) och 1964. Dubbelspåret var byggt med 43 kg helsvetsade räler på träsliprar med HeyBack-befästning. Det har ersatts två gånger sen dess. Dels vid vanligt spårbyte till 50 kg räler och betongsliprar, (troligen på 80-talet), dels i samband med fyrspårsutbyggnaden, som pågår och är klar mellan Barkarby och Kallhäll. Idag består det nya fyrspåret av 60 kg räler med den senaste typen av Pandrolfästen.
Det är möjligt att kontaktledningsbryggan har tyskt ursprung. Sådana har använts av och till som provisorier under ombyggnadstillfällen. Bilden visar ju att det återstår en del att göra med spåren på platsen.
Sven B


Hela tråden: