Norr om Kallhäll 1964, bild (Bana)

av Lennart Fransson @, fredag, november 10, 2017, 18:36 (12 dagar sedan) @ Ulfe

Tack Thomas och Sven för svar, dubbelspåret Kalhäll-Kungsängen byggdes tydligen mycket senare än dubbelspåret Kungsängen-Kolbäck.

Sven (och många andra) kan säkert lämna ett fylligare svar än mitt, men min bedömning är att dubbelspåret Kalhäll -Kolbäck i princip byggdes i ett svep under 10 år, men olika etapper var dels olika svåra att komma igång med, dels olika svåra att bygga. Ungefär samtidigt byggdes mycket annat i regionen, såsom Svealandsbanan, Arlandabanan, Hovsta - Jädersbruk och Grödingebanan. Delar av dubbelspåren Uppsala - Gävle på Nynäsbanan byggdes också på 90-talet.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum