Norr om Kallhäll 1964, bild (Bana)

av Sven Bårström, Friday, November 10, 2017, 19:19 (2330 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Det är nog en ganska riktig beskrivning. Vi hade under 90-talet ganska många utmaningar i form av nybyggen och flerspårsbyggen i Banverkets dåvarande östra banregion. Den exakta tidplanen kommer jag inte ihåg; i stort sett kan man hitta den i SJK böcker om järnvägsnätet. Resultatet så här långt är fyra spår Stockholm - Järna, Stockholm - Skavstaby och Barkarby - Kallhäll, dubbelspår Älvsjö - Västerhaninge, Kungsängen - Kolbäck och partier av Södertälje - Eskilstuna och Kolbäck - Hovsta.
Men det återstår ju en hel del: fyrspåret Barkarby - Tomteboda (som delvis kommer att gå i tunnel i Sundbybergstrakten), spårutbyggnader på Nynäsbanans yttre del, och - enligt den nya investeringsplanen - fyrspårsutbyggnaden Arlandabanans norra anslutning - Knivsta - Uppsala.
Fyrspårsutbyggnaden Tomteboda - Barkarby kommer att ta tid; först omkring 2025 blir det färdigt. Barkarby - Spånga ligger naturligt nog först, som fortsättning på Kallhäll - Barkarby. Om ett par år får man fyrspår in till Spånga. Bygget pågår för fullt. Man har då och då avstängningar av tågtrafiken. Då pågår bygget dygnet runt.
Sen ska man också lägga märke till broombyggnaderna över strömmarna i Stockholm. Inget bagatellartat jobb...
Sven B


Hela tråden: