Tre bilder från Limmared 1946 (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Sunday, November 12, 2017, 16:43 (2357 dagar sedan) @ Gunnar D

Det var trevligt att få se dessa bilder!
Lars Ramstedt var om jag minns rätt kbiö (baningenjör på VI distriktskansliet) i Borås under ett antal år, möjligen redan 1946. Jag kommer ihåg honom ganska väl. Distriktet drogs in 1/1 1958. Senare var han avdelningsdirektör i centrala banavdelningen; chef för driftkontoret om jag minns rätt.
Ganska förvånande att se en 3-klass svetsad stålvagn i Limmared tillsammans med ett K5-lok!
K5-loket hade tillhört Borås-Ulricehamns järnväg (från början hörde loket till Mora - Vänerns järnväg) och användes ganska flitigt i Boråstrakten under 40- och början av 50-talet. Det gick mest i tåg på Jönköpingsbanan, mellan Borås och Limmared och före 1949 säkert också i lokaltåg mellan Skene och Fristad.
Kafévagnar litt C08cs gick i persontågen 501 - 504 Göteborg - Alvesta ungefär vid denna tid, men det är förvånande att se en svetsad C0-vagn tillsammans med K5-loket. Bakom tåget syns en liten del av järnvägshotellet i Limmared.
Rälsbussen litt Y av denna utformning har jag också ett svagt minne av. Jag har åkt med den någon gång. Det är ju ingen vanlig SJ-typ. Kan den - liksom den 2-axliga släpvagnen, vars färgsättning röjer ursprunget - härstamma från HNJ?
HNJ DF0-vagnar minns jag inte. C3-vagnen är nog en typisk HNJ-vagn. Sådana gick ofta i trakten vid den här tiden.
Sven B


Hela tråden: