Ett godståg bakom en E-maskin 1960-1967 (Järnväg allmänt)

av Jan Frelin, Monday, November 13, 2017, 20:29 (2347 dagar sedan) @ Niklas O

Snart kommer Jeco´s E maskin förebilden för modellen är E 1189 som finns hos Nynäshamns Järnvägsmuseum. Om jag skulle vilja plocka ihop ett godståg bakom detta lok från slutet av 60-talet, vad ska man välja. Nu finns ju inte det så många vagnar att välja på från tillverkare.

De som finns är:

[b]O & Os[/b] flakvagnar
[b]His[/b] stängd vagn
[b]Icps[/b] kylvagn
[b]Uh[/b] tankvagn
[b]Gbs & Gbl[/b] stängd vagn
[b]G[/b] stängd vagn

Sedan detta med reklammålade vagnar, hur vanlig var det?

Om vi tar tåg i vissa geografiska områden som Nässjö-Hultsfred-Oskarshamn, Inlandsbanan, lokalgodståg runt Göteborg och Stockholm (Sliverpilen borträknad)
Vid en tidigare fråga kom det fram att just nere runt Nässjö gick det ånglok i godstjänst ganska sent. Sedan kan jag tänka mig att tågen både kunde vara långa men även ganska korta. Så jag skulle nog lägga mig på runt 5-7 vagnar, det tror jag skulle se trevligt ut.

Niklas [img]http://hem.bredband.net/b121304/div/starttillstand.gif[/img]

SJ gick över till UIC-littera 1967, så ska du ha ett godståg 1960-67 så bör det vara det gamla littera-systemet. Jag tycker det fins rätt mycket att välja på, se nedanstående länks med en förteckning över godsvagnar i förebild och modell:

[link]http://svenskmjwiki.wikispaces.com/SJ+godsvagnar[/link]

Finkor: G, Gre, Gru, Gu. Enstaka Gs.
Matvaruvagnar: Grf, He, H.
Flisvagn: Lu (och Lr om man kan tänka sig en byggsats).
Öppna vagnar: O, Oe, Ore
Specialvagnar (beroende på var): Q12, Q14u, Teu

På NOJ och Inlandsbanan finns det bilder på godståg med ånga rätt sent. Runt Stockholm och Göteborg var det mesta elektrifierat, så där var ånglok inte så vanligt på 60-talet.


Hela tråden: