ASJ smalspårig standardvagn? (Fordon: vagnar)

av Johan O, Wednesday, November 15, 2017, 19:46 (2325 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Hej!

De båda VB-vagnarna C 30 & 31 (som om jag har förstått det rätt var avsedda som släp till DEVA-vagnarna) var mycket riktigt längre, 13 meter över buffertarna och bör därmed vara de längsta smalspåriga tvåaxliga personvagnar som funnits i landet. Jag tvivlar f.ö. på att de någonsin varit teakklädda, eftersom skruvarna inte syns tydligt på leveransfotot.

Liknande vagnar är ju de likaledes ASJ-byggda MÖJ C 1013-1015 och de fyra år senare byggda C 1016-1018. Dessa vagnar är samtliga 12,5 meter över buffertarna. Samtliga dessa vagnar var furuklädda vid leverans. 1013 har senare fått plåtklädsel medan åtminstone 3 vagnar fick det.

VSBJ-vagnarna BC 211 & 212 och C 213 & 214 var vid leveransen teakklädda, och åtminstone 212 (dvs MÖJ 999) har ju fortfarande kvar teaken. Längden är samma som ASJ-vagnarna, men vagnarna är byggda i Hässleholm.

Tittar vi på NÖJ så har vi de båda ASJ-byggda C 31 och 32, där den senare köptes begagnad från Lotorpsbanan. Åtminstone 32 var furuklädd vid leverans, C 31 tror jag aldrig att jag sett någon bild på, så där kan åtm jag bara gissa.

NVHJs båda DF-vagnar 91 & 92 levererade från ASJ 1916 var teakklädda.

Om vi går utanför denna vagnstyp och tittar på de vagnar som levererades 1908-1909 till VLJ, SÖJ, FVÖJ och LSSJ så var samtliga dessa plåtklädda vid leverans, men nästan alla fick senare furupanel, åtminstone på långsidorna.

/Johan


Hela tråden: