XG1p 432 i drift (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, November 17, 2017, 08:11 (2345 dagar sedan)

1951 års tidtabell hade en egendomlig konstruktion av godstågsparet Mönsterås-Fagerhult:
TiToL gick det som ångtåg och formellt lokalgodståg (9831-9832). MOF däremot som blandtåg
3823-3826: Med motorvagnstillägget "X". P g a lättare tåg kortare gångtider än ångtåget.

Enligt vagnviktstabell av 1955 fick XG1p dra 25-40 ton uppför banan, beroende på aktuellt avsnitts stigningar. Nedför banan likartat 40-50 ton.

Man undrar över detta dubbelarrangemang. Troligen var vagnslastvolymen för liten för ett sexdagarsångtåg. Men vad kunde transportuppgiften för motorvagnen vara? Enbart styckegods?
Framfördes blandtågen enbemannade? För resande och post fanns de relativt närliggande rälsbusstågen 239 och 240. För "avståndshållningen" till dessa skulle tbfh i båda godsvarianterna utväxla tåganmälan i Abbetorp.

F d MÅJ var en av de få smalspårslinjer där § 100-reglerna praktiserades (Annars mest på
Öland och Gotland). Söndag kväll fanns t o m ett planenligt rälsbussmöte i just Abbetorp!


Hela tråden: