Boken "Tåg ut" än en gång (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell, Saturday, November 18, 2017, 21:38 (2351 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Sid 350 i 1951 års utgåva skildrar en förseningssituation: Några resande måste komma
någotsånär i tid till "tinget i Runnby". "R" kanske menar Rockneby vid Bergabanan, tingsort i Norra Möre härad. Södra M. hade sin i Vassmolösa, vilket också namngav KTsJ första lok.

Av bokens ortsnamn är Basebo, Hanåsa och Hedersrum äkta. Kanske rentav något mer? B. ligger nära Berga, H. nära Högsby och H. nära Ålem. Loken "Drottningen" (=SJ A 5) pch "Galten/Bösen" (=SJ E 5) tycks tagna från närliggande KJ, författares frihet.

Tågledare Felixson (Härligt namn!) är en skum man. Som väl de flesta gelikar..

Stins Kleve beskrivs som en sömnig hankatt.
Loknummer i hundraserien var ju SäNJ-lok. I boken 105, 109 och 110. Men plötsligt står det att åttakopplade Galten hade ledarboggi?
Finkorna med turbingenerator fanns på Kalmar-Berga Järnväg.
Sundestad vid vattnet motsvarar Kalmar vid Kalmarsund och Högåsen på Småländska höglandet Nässjö.
Vid Högåsen kom det elektriska lok och statsbanans folk var märkvärdiga.

Boken borde läsas av alla med järnvägsintresse för att se hur det var när det begav sig.
/tell


Hela tråden: