Indien (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Sunday, November 19, 2017, 18:23 (2348 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Det stora flertalet som omkommer är utomstående personer som bli överkörda i samband med vad vi kallar spårspring, samt personer som ramlar av när de hänger utanpå tågen eller på taket.
Endast en mindre del dödas på grund av tågolyckor i egentlig mening, alltså på grund av att tåg spårar ur eller kolliderar.
Själva tågdriften i Indien har alltså inte så dålig säkerhet som man lätt kan tro. Problemen bottnar istället i den enorma mängden människor som ska transporteras och som rör sig på och omkring järnvägen och med mycket dålig ordning och disciplin.

Jag läste någonstans att förarna som körde pendeltågen i Bombay (tror jag det var) hade direktiv att om de körde över någon människa skulle de på inga villkor stanna tåget, utan fortsätta köra, därför att risken är stor att tåget attackeras av en uppretad folkmassa som vandaliserar tåget och kanske lynchar föraren.

Man ska kanske också påminna om att vägtrafiken i Indien är ännu långt mycket värre vad gäller dödsoffer...

Ja du har nog rätt.

Men man ska nog också påminna om att det är ett socialt ostandardiserat och aningen lättkorrumperat land, så officiell statistik är inte riktigt att lita på.


Hela tråden: