Växelvevsfråga (Signaler/säkerhet)

av Överkörmästaren, Saturday, November 25, 2017, 14:12 (2341 dagar sedan) @ Hans O

Vad kanske inte är så klart för alla är att växelvevar är tekniskt annorlunda än signal- och låsvevar. På växelveven sitter inte vevhandtaget inte fast på lintrumman utan är kopplad med en fjädrande spärranordning. Veven är "uppkörbar", lintrumman kan vridas vid växeluppkörning eller lokal omläggning. Återställning kan göras med en särskild lös vev, "barnmorskan" kallad. Detta syns tydligt på Hans O:s bilder från Bsä. Den blå vevarmen har ett hål där en sexkantig axeltapp finns för hjälpveven. Det är denna annorlunda mekanik som gör att växelveven bara har två lägen.


...intressant, har faktiskt inte tänkt på skillnaden, trodde alla vevar hade möjlighet för "barnmorske veven", dock så ser jag att det inte bara är växelveven även låsveven har "uttaget" i mitten! Den kan dock va utan funktion eller?

Vad hände egentligen med låslinorna/trumman/låsvev när en växel kördes upp?

Med vänlig hälsning Hans O (som tyvärr måste jobba några timmar)

Låsveven (om den hade en sådan frikopplingsanordning) gick väl rimligen också att köra upp så länge inte någon tågväg var låst med handtaget på sidan om apparaten? Var den det, så måste väl något gå sönder och/eller fordonet spåra ur, och vad som gick sönder först kan nog vara en fråga om mekaniska tillfälligheter.

Det som händer där inne i apparaten är väl att trumman snurrar runt utan att ta veven med sig, då vevhandtaget inte är utdraget.


Hela tråden: