Vevställverksfråga (Signaler/säkerhet)

av Hans W, Monday, November 27, 2017, 10:50 (2314 dagar sedan) @ Hans O


Du är välkommen till Östra Södermanlands järnväg för att studera vevapparaten på den lilla mötesstationen Marielund. Vevapparaten där, som kommer från Älgviken på Stockholm-Nynäs järnväg, har pilar för att indikera omlagd vev, inte fönster.
/up


Den inbjudan tar jag gärna, ett besök till sommaren läggs i "resplanen".

Ställverket är ett Åssa konstruktion så lång från "leverantören" kom den ju inte, med lite efter tanke ang "vevningen" så blir det enklare konstruktion om man vevade medurs och pilen gick till vänster. Hade behövts mer rörliga delar inuti om man hade önskat en omläggning till höger av pilen.

Ang "nycklar" så lånar jag gärna en uppsättning, hade varit trevligt om man kunde fått lite "liv" i vevställverket.

Då kopplings veven till infarten från Kisa fortfarande är kvar, kan detta va landets sista "3" vingade semafor som står upp? I så fall är den värd att bevaras på platsen där den står, dock så behöver väl den lite omvårdnad, den också.

Med vänlig hälsning Hans O

Av modernare (om man nu kan säga så) vevställverk har det funnits två grundtyper.
- Jüdels, med visare, dessa tillverkades av ÅSSA. Så är Marielunds på ÖSlJ och tydligen även Bjärka-Säby
- Södertälje verkstäder, med indikeringsfönster (avlånga hål) i frontplåten.
Även vevarnas utformning skiljer sig åt, men indikeringen är det tydliga kännetecknet.
Du kan nog inte hoppas på att låna K-nycklar, då dessa är fortfarande använda säkerhetsdetaljer.


Hela tråden: