Ur A Erikssons annotationsbok december 1947 (Järnvägspersonal)
December 1947
[i]Biträdestjänst Vännäs.
00.00/00.00 = tjänstgörings början\ankomsttid / avgångstid\tjänstgörings slut
/text/ - skrivet i boken, (text) – min kommentar
000/000 ton = tågvikt/bromsvikt
Tåg 4394 körs ibland med Hg, även med Dk. Inte många inställda tåg under julen. A E tillbringar julafton i Långsele. Minst 5 st Hg i Vännäs den här tiden. Avslitet koppel 18 dec. Många förseningar.[/i]
Första serien Hg-lok levererades just 1947 så de var alltså splitternya vid den här tiden.
Därmed slutar denna avdelning helt. Åren 1948 – 1957 har jag redan lagt ut.
Tack för intresset. Samlat finns alla år att läsa på https://sites.google.com/site/staffansdiverse/home/
Det här är den sortens vardagsinformation på mikronivå som ibland bedöms som ointressant och därför hamnar i papperskorgen. Och visst, det går inte att spara allting från det förflutna, men detta har varit riktigt intressant att följa. Särskilt de rätt tydliga skiftena, som hur snabbt L-loken ersattes när S1 kom, eller hur T21-loken dök upp, eller hur ångdriften försvann med T43-leveranserna. Sådant man kanske kan se översiktligt i en tabell av något slag, men det blir en illustration från en annan synvinkel på det här viset. Mycket givande, så stort tack!