Tyskbyggda O-vagnar i Västberga (Fordon: vagnar)

av Carl-Erik Olsson, Saturday, December 02, 2017, 18:14 (2336 dagar sedan) @ BD

I Skarvjärnet nr 20 publicerade jag nå'n gång på sjuttiotalet en liten artikel med tillhörande ritning om GDG:s totalt 80 vagnar från Bautzen, levererade 1944.

Nu, fyrtio år senare, är det dags att omsätta artikeln i en modell men då ritningen utvisar fel axelavstånd skulle det vara mycket värdefullt att få göra en kontrollmätning även av övriga mått.

Min undran är därför: finns något exemplar bevarat hos någon museiförening? Måhända har BJs någon kvar?

(En vagn finns hos mfGDJ c:a 800 meter från min bostad men den befinner sig på det "Sperrgebiet" som numera omger linjer och bangårdar och för vilket tillstånd från infrastrukturministern, EU:s granskningsnämnd samt Donald Trump krävs, kanske även utdrag ur Belastningsregistret.)

Olle S


SÅS lär ha ett exemplar.

Nä, BJ 3915 stod som spårgravsutfyllnad i dåvarande ASG-terminalen i kvarteret bortom SÅS-spåren i Västberga, men övertogs av SKÅJ tillsammans med ett antal vanliga SJ-O-vagnar där. Efter identifiering kunde den sedan tillföras BJs istället.
SÅS har däremot en annan BJ-flakvagn, Oss 6947, troligen hittad som bangårdsvagn i Hagalund av den tidigare godsvagnsägaren C B Sandberg innan den köptes av SÅS. Men denna är tillverkad av Wismar 1925 och är av nästan SJ-Os-format, den är 9,1m lång och saknar både spännstag och broms.
KKG-broms har däremot systervagnen 6850 från samma leverans som möjligen finns kvar hos BJs på Lärje efter några år hos FVJ i Klippan och ytterligare några år på industrispår i Helsingborg i väntan på transport efter slopning som privatvagn, den upptäcktes hos Elektrokoppar därstädes av undertecknad 4 juli 1977.
/CEO


Hela tråden: