Surahammas bruks lok (Fordon: lok)

av Leif B, Sunday, December 03, 2017, 20:55 (2307 dagar sedan) @ John T

Vilka lok trafikerade Surahammars bruk Spännarhyttan med? Z64 har jag hört användes på 1970-talet. Det blev lok nr 17. Gick loken mellan Mimeranläggningen och Spännarhyttan eller sköttes detta av SWB och senare SJ? Mimer och Spännarhyttan är ju ganska nära.

Är det någon som har en bild lokskylten för Surahammars bruks Z64 nr 17?


Jag antar att du i denna frågeställning [i]inte[/i] avser transporterna av flytande råjärn mellan Spännarhyttan och Surahammar som pågick med särskilda "termosvagnar" mellan 1974 och nedläggningen? I dessa tåg användes väl bl.a. T21 och T44. Det bör finnas en del inlägg här på forumet om just den trafiken.

Om du däremot avser övrig trafik in till lastspåren vid Mimer och in på Spännarhyttans industrispår under drifttiden på 70-talet, tycker jag mig i alla fall minnas bilder på malmtåg till hyttan dragna av T43-lok.

Här kan man nog fylla på en del.


[i]Edit:[/i] Du har väl boken "Norbergsbanorna" av Torsten Olsson? Har inte möjlighet att kolla just nu, men det bör väl finnas en del info där?

[msg=123060]Denna gamla tråd[/msg] kanske innehåller något av intresse?

[link=http://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=21&lokid=492]Z64 349/17/15[/link] dock utan bild på lokskylten


Hela tråden: