TGOJ "samtrafik" med SJ - Ma och X21. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Sunday, December 03, 2017, 21:58 (2334 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Samtrafiken mellan SJ och TGOJ skedde helt enligt Koordinationsavtalets intensioner med lika km-tal för SJ och TGOJ fordon och personal på resp. bana.

Operativt flöt det utmärkt: T ex körde TGOJ till Hallsberg i godstågsparet 9215-9214 (´Nattvändning´). Man planerat bort undervägsväxlingen i både Örebro och Frövi. Vagnkilometer billigare än växlingstimmar.

Vid middagstid kom till H det s k plåttåget från Oxelösund, med lok- och personalvändning: På den tiden Göteborgsvarven fanns. S k spetsvändning med tomvagnsretur.


När TGOJ Trafik bildats utökades Ma-lokens tjänst på SJ väsentligt i och med att man började konkurera med SJ Gods och fick körningar i nästan hela Sverige från Norr till Söder; Ståltåget(Oxelösund-Domnarvet),Kopparpendeln (Boliden-Hälsingborg), Kopparmalmen (Gällivare-Rönnskär), Soptåget (mycket lång krokig väg för upphämtning av sopor och slam norrut).

Detta var inte helt okontroversiellt, t ex med Kopparpendeln. I en koncern söker man ju
oftast samordningsvinster, med otaliga exempel. Men VD Jan Sundling menade, att "internkonkurrens
bara var nyttigt".
Gd "Danielsson" lär ha förfasat sig att TGOJ-dottern inte fått lägga eget bud på Stockholms
pendeltågspaket.

Från slutet av 70-talet till mitten/slutet av 80-talet så användes ett TGOJ Ma i ett dygnsomlopp Hallsberg Katrineholm Norrköping Oxelösund Norrköping Oxelösund Norrköping Katrineholm Hallsberg. Oftast var det samma Ma som gick i omloppet en längre period. Lokbyte gjordes i Oxelösund när så behövdes. Tågparet Norrköping-Hallsberg hade nummer 4990/91 och 4992/93 om jag inte minns fel. Ett rätt effektivt omlopp där loket inte stod still under många timmar.
TGOJ Ma hyrdes då och då in av SJ vid Ma-brist. Har åkt efter TGOJ Ma Ånge-Norrköping i "Lapplandspilen" i början av 70-talet. I början av 80-talet körde jag TGOJ Ma i ett godståg som gick Norrköping-Tomteboda-Sundsvall.
Bt-loken användes även i godståg till Norrköping och Västerås förutom Hallsberg. De tågen gick så att de anslöt till avgående godståg på båda orterna. Norrköpingståget hade vagnsgrupper som växlades in i sena avgångar söderut.
Yoa202/X21 började användas i tåg till Östergötland från T68, sommaren 1968. Omkring 1984, senast, började man använda dem i matartåg Linköping-Katrineholm. Från 1984 började de även gå i en del tåg ner till Tranås som köptes av Östgötatrafiken. Embryot till Östgötapendeln. Morgontåget gick då med multipel X21. En tidtabellsperiod i slutet av 80-talet användes även X20. X21/22/23 kom att användas i Östergötland fram till starten av Östgötapendeln 1995.


Hela tråden: