Andra signaler i Olskroken (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Monday, December 04, 2017, 09:21 (2307 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

- - - Bron följs, i riktning mot höger, av en något udda huvudsignal, kallad 47hi, som på ritningen är markerad som en sexpositions-/femskenssignal, - - -

Intressant. Var avståndet till nästa huvudsignal ovanligt kort?

Det vet jag inte, men jag tror inte det, i alla fall inte i förhållande till sth för resp. tågväg.

Även de andra signalerna kring Göta älvbron verkar milt talat udda. Signalen i motsatt riktning, en försignal troligen med extrauppgiften att förregla bron, är en tresksnssignal med ljusen grönt (fast/blink) rött och vitt. Signalbilderna torde varit: Grön + vit blink, endast grön blink eller stopp.

Nja, signalen före bron i riktning "åt vänster" , Förs. 227v/t, är som du skriver en försignal med rött sken. Sådana djur fanns här och där fram till 1959; man använde en försignal och kombinerade den med behovet att kontrollera en växel vid lastplats, en vägskyddsanläggning eller, som här, en rörlig bro. Men, symbolen för den översta ljusöppningen betyder "endast grön blink" (jfr symbolen i position 3 i följande 227v/t som betyder "grön blink eller grön fast") , så Förs. 227v/t visade normalt 'grön blink' eller 'vit blink' som försignalering för 227 v/t, och när bron inte var säkrad visades 'rött' (fast).

En av signalerna som 47hi försignalerar, 51h, verkar vara en helt normal 4-skenssignal som kan visa en grön + försignal eller två gröna. Men den leder mot säckstationen; det finns ingen huvudsignal att försignalera vad jag kan se. Jag gissar att grön blink där indikerar att någon av dvärgarna står i stopp.

Här förstår jag inte vad du menar med 'säckstationen'. Menar du kanske spåren vid plattformarna?

Signal 51h har endast en tågväg som heter 51h1 (som alltså innebär körsignal med 'en grön'). Den leder till spår 5 (spårledning SV) och slutar vid huvudljussignal 109/119hc, som väl måste vara den som försignaleras med 'en grön och grön blink' eller 'en grön och vit blink' i 51h.

De fyra utfartssignalerna (huvudljussignalerna) vid Olskroken från spår 3, 4, 5 och 6 mot höger (Göteborg C) visar tydligt principen med vägsignalering i stället för hastighetssignalering i utfartssignaler: De visar alla, oavsett förekomst av växelkurva, 'en grön' vid tågväg mot Södra nedspåret (tågväg 119h1) och 'två gröna' vid tågväg mot Norra nedspåret (tågväg 109h2). De dvärgsignaler med grönt sken som finns invid visar sannolikt enbart 'lodrätt' vid dessa tågvägar.

Om däremot tågväg är lagd från spår 3-6 mot Hamnrangerbangården eller Göteborg N, verkar huvudljussignalerna hållas i "stopp" medan dvärgsignalerna visar 'lodrätt och grönt till vänster' mot Hamnrangerbangården (tågväg 99h; jag ser inte vilket index som står efter) och 'lodrätt och grönt till höger' mot Göteborg (tågväg 93h; samma anm.) Det kan tyckas märkligt med huvudljussignalen i "stopp" i dessa fall, men samma princip användes också på annat håll också; Södertälje S är ett känt fall.

Vid Olskrokens plattformar åt vänster ser vi också utfartssignalernas vägsignalering. De fempositions-/fyrskenssignaler som står vid spår 2, 3 och 4 (15/35/59va, 15/35/59vb resp. 15/35/59vc) visar, oavsett förekomst av växelkurva, 'en grön' mot Västra stambanan uppspår (tågväg 15v1), 'två gröna' mot BJ (tågväg 35v2) och 'tre gröna' mot spåret mot Sävenäs rbg (nästa signal: 25vb, tågväg 59v3). Och, om vi ser på utfartssignalerna 35/51v från spår 5 och 51v från spår 6: De visar 'en grön' mot Hisingen (tågväg 51v1) och 'två gröna' mot BJ (endast från spår 5, tågväg 35v2). Besked till föraren, alltså: 'En grön' från spår 2, 3, 4 = mot VSB; 'en grön' från spår 5 och 6 = mot Hisingen. Håll reda på vilket spår du står på, så att du begränsar hastigheten till 40 km/h om nu tågvägen innehåller växelkurva...


Hela tråden: