Slutsignalskärm (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Monday, December 04, 2017, 20:28 (2327 dagar sedan) @ Jim Hansson

Eftersom fordonet endast kan köras i trafik åt ett håll tror jag nog det har haft egna, Fordonet fick ju vändas på Vändskivor Sådana fanns på alla stationer dit vagnen gick.


Kunde fordonet köra in i lokstallet för verkstadsarbetet med slutsignalerna på utan att dessa slog i portarna? Hade fordonet aldrig en vagn tillkopplad sig?
Men framför allt: I mörker torde de ha tagits av och ersatts med slutsignallykta eldad med fotogen eller annat. Och då tror du att samma skärmar kom på igen när solen steg upp! År efter år?
Så, nä, samma skärmar år ut och år in bedömer jag som fullständigt osannolikt.
Jim

Hur ÖCJ löste det vet jag inte men chansen är stor att de följde vagnen. Nedan en länk till en bild där man ser hur slutsignalen är monterad i aktern.
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBBA01454
Till höger skymtar bilvagnsstallet som även fungerade som verkstad. En större verkstad fanns också för järnvägens behov.
Man hade bara sin egen modell av släpvagnar efter och då verkar man löst problemet så här.
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBBA01449
Om det var förenligt med dåtidens Säo vet jag inte.


Hela tråden: