TGOJ och tunnelbanans hastigheter (Signaler/säkerhet)

av Rasmus Axelsson, Tuesday, December 05, 2017, 10:17 (2327 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

I ’Säb-TGOJ-1958’ definierades tre hastighetsnivåer:
-- ”Linjehastighet”: Den normala största tillåtna hastigheten. Signalerades i infartssignal med ’en grön’.
--”Mellanhastighet”: 60 km/h för motorvagnståg och rälsbusståg, 50 km/h för de expresståg, snälltåg och persontåg som var loktåg, 40 km/h för malmtåg, godståg och tjänstetåg. Signalerades i infartssignal med ’två gröna’.
--”Försiktighet”: 30 km/h för malmtåg och godståg, 40 km/h för övriga tåg. Signalerades i infartssignal med 'tre gröna'.

Det fanns ingen ’tre gröna och grön blink’ utan ”kör, försiktighet, vänta stopp” signalerades med bara ’tre gröna’.

Dessa TGOJ-specialiteter blev dock inte långvariga. Redan 1959 anslöt sig TGOJ till SJ:s nya säo, och gav ut ett nytt tillägg (’Särbestämmelser för CTC’, ”säb-TGOJ-1959”). Där hade de tre hastighetstermerna linjehastighet, mellanhastighet och försiktighet försvunnit, och man anslöt sig till SJ:s benämning ”kör varsamt” för både ’två gröna’ och ’tre gröna’. Men trots detta överlevde alltså ’tre gröna och vit blink’ till 1973, med signalbeskedet/betydelsen ”kör varsamt” och ”varsamhet”, nästa utfartssignal visar ”kör varsamt”.

Intressant! Detta hade jag missat helt. Låter lite som tanken kring tunnelbanans tre ursprungliga hastighetsnivåer H, M och L


Hela tråden: