TGOJ och tunnelbanans hastigheter, nja... (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Tuesday, December 05, 2017, 17:48 (2306 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

I ’Säb-TGOJ-1958’ definierades tre hastighetsnivåer:
-- ”Linjehastighet”: Den normala största tillåtna hastigheten. Signalerades i infartssignal med ’en grön’.
--”Mellanhastighet”: 60 km/h för motorvagnståg och rälsbusståg, 50 km/h för de expresståg, snälltåg och persontåg som var loktåg, 40 km/h för malmtåg, godståg och tjänstetåg. Signalerades i infartssignal med ’två gröna’.
--”Försiktighet”: 30 km/h för malmtåg och godståg, 40 km/h för övriga tåg. Signalerades i infartssignal med 'tre gröna'.

- - -

Dessa TGOJ-specialiteter blev dock inte långvariga. Redan 1959 anslöt sig TGOJ till SJ:s nya säo, - - -


Intressant! Detta hade jag missat helt. Låter lite som tanken kring tunnelbanans tre ursprungliga hastighetsnivåer H, M och L.

Likheten är en ren tillfällighet, bedömer jag. Hastighetsnivåerna M och L på röda och blå linjerna i Stockholms tunnelbana avser i första hand inte hastighetsbegränsning i växelkurva, utan finns som "försignalering" av en stoppsignal eller helt enkelt av ett framförvarande tåg. Systemet kan betraktas vara ett "uppgraderat spårvägssystem" där så att säga M- och H-signal fritar föraren från att köra på sikt. Men, M-signal används också för att hålla nere hastigheten i andra sammanhang, bl.a. förbi plattformar.


Hela tråden: