TGOJ och tunnelbanans hastigheter, nja... (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, December 05, 2017, 22:57 (2305 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Likheten är en ren tillfällighet, bedömer jag. Hastighetsnivåerna M och L på röda och blå linjerna i Stockholms tunnelbana avser i första hand inte hastighetsbegränsning i växelkurva, utan finns som "försignalering" av en stoppsignal eller helt enkelt av ett framförvarande tåg. Systemet kan betraktas vara ett "uppgraderat spårvägssystem" där så att säga M- och H-signal fritar föraren från att köra på sikt. Men, M-signal används också för att hålla nere hastigheten i andra sammanhang, bl.a. förbi plattformar.

Tunnelbanans hyttsignalbilder är inspirerade av motsvarande vid nordamerikanska järnvägar (systemet köptes ju från USA) där banor med hastighetssignalering (se t ex under NORAC på denna webbsida) ofta använder tre hastighetsnivåer: Normal, medium och restricted. Både fasta signaler vid sidan av spåret och hyttsignaler visar/visade dessa hastighetsnivåer.

TGOJ var kanske också inspirerade av nordamerikansk signalering? Åke Karlström pratade om TGOJ nya signalsystem vid Sveriges Enskilda Järnvägars Ingenjörsförbunds årsmöte 1955 (föredraget återgivet i "Meddelanden från S E J I F). Karlström uppgav att CTC gjorde det nödvändigt att helt gå över från "routesignalsystem" till hastighetssignalsystem, detta eftersom CTC medför att order till lokföraren om tågspår, tågmöten och signalbilder bortfaller (Karlström tänkte nog på uppgifter i tidtabellsbok mm). Egentligen önskade TGOJ helt nya signalbilder för hastighetssignaleringen, men det ville "vederbörande myndigheter och instanser" inte gå med på. Därför kompromissen att de tre hastighetsnivåerna skulle signaleras med i stort sett redan använda signalbilder.


Hela tråden: